Viagame oli eSports kanavan ylläpitäjä

Viagame oli eSports kanavan ylläpitäjä

Viagame tuli tutuksi siitä, että se ylläpiti online eSports kanavaa. Se tarjosi liigasta suoria lähetyksiä, jolloin katsojat saivat nähdäkseen huippuluokan sisältöpalvelua sekä pelitapahtumista live tietoa. Ottelujen lisäksi sivuilla oli tarjolla tavallisempaa sisältöä kuten haastatteluja sekä peliarvosteluja. Se oli MTG -yhtiö. MTG laittaa pelaajat aina keskiöön ja siksi yhteistyö peliyhteisöjen, kehittäjien sekä julkaisijoiden kanssa on saumatonta. Markkinat olivat aluksi hyvin pienet ja vaatimattomat, mutta ovat kehittyneet hurjasti näihin päiviin mennessä eikä kehitys vielä tähän pysähdy. Se on muuttunut osin ammattimaiseksi ja yhä edelleen uusia viihdemuotoja tulee lähes päivittäin. Pelaamisella on pitkä ja voisi jopa sanoa, että rikas historia, mutta lisää on varmasti tulossa.

Viagame hallitsi yksin- ja moninpelin

Aluksi pelaaminen oli yksinpelaamista eikä ollut tietoakaan siitä, että se olisi ollut sosiaalista. Pelaaja kyhjötti omassa huoneessaan, mutta joka kerran hän tarttui innokkaasti kehittäjän virittämiin haasteisiin. Edessä saattoi olla jokin monimutkainen pulma ratkaistavana tai sitten lauma mielipuolisia olentoja, joita oli räiskittävä pelin voittamiseksi. Tästä kaikki lähti liikkeelle.

Internet toi pelaajille paljon uutta. Pelit ensinnäkin nopeutuivat, mutta se lisäksi tarjosi mahdollisuuden toisten kanssa pelaamiseen. Eikä ole enää väliä pelaatko silloin tällöin vai ammatiksesi, eikä siitä, mitä pelaat vaan kaikki kulminoituu pointtiin, kenen kanssa pelaat. Tämä murros johti hurjiin pelaajamäärien kasvuun eikä ala ole vieläkään päässyt edes lähelle omaa huippuaan.

Viagame oli vain kaiken alku, se toi pelit striimattuina kiinnostuneiden katsojien tietoisuuteen ja turnauksia saattoi seurata kotoa käsin jopa mobiilista. Kukaan ei välttämättä silloin arvannut, että kyse tulee olemaan miljoonaluokan peleistä kokonaisuudessaan, ja että se kerää kiinnostusta ympäri maailman.

Mistä tässä on kyse?

On arvioitu, että vuonna 2020 maailmalla oli peräti 2.7 miljardia pelaajaa. Eikä luku vähene tästäkään, vaan arvioiden mukaan vuoteen 2023 pelaajien määrä on jo huikeat yli 3 miljardia. Monet heistä ovat lisäksi valinneet mobiilipelaamisen. Jos tämä suhteutetaan maailman väkilukuun, kyse on kolmasosa koko maailman väestöstä.

Tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että eGames on olennainen osa yhteiskuntaa. Kyse ei siis enää ole lasten pelaamisesta pelkästään vaan se on saavuttanut koko väestön. Pelaamisen mahdollisuudet ovat loputtomat ja ilolla on katsottava niitä vanhempia, jotka tutustuttavat lapsensa pelaamiseen ja kenties peliyhteisöön. Se on jännittävä mahdollisuus monelle osapuolelle pelaajista yrittäjiin.